Sudi-sudikanlah follow blog saya ni..Terima Kasih (^_____*)Y

Monday, February 14, 2011

Tragedi Banjir 2011..

Assalamualaikum..salam 1malaysia...

     Bersempena tahun arnab ini memang kita dilimpahkan kemurahan rezeki, alhamdulillah. Hujan yang berturut-turut makin sukar kelihatan reda. Terutamanya di beberapa buah tempat. Namun, hujan yang semakin kerap telah mengakibatkan banjir di tempat-tempat yang tidak pernah dijangkakan. 

           Dalam kisah kali ini, aku akan selitkan beberapa buah gambar yang menunjukkan betapa besar banjir yang melanda tempat-tempat berkenaan.

            Lokasi ini merupakan masjid yang berada di tengah pusat bandar Sandakan Sabah.

           Tanah tinggi yang terdapat di lereng bukit menjadikan tanah runtuh. Hujan yang tidak berhenti-henti telah mengakibatkan hakisan tanah tinggi mulai runtuh. Akar-akar pokok bergelimpangan memenuhi segenap ruang dalam masjid.


            Air yang mengalir menuruni tangga masjid sangat unik jika anda melihatnya sendiri pada masa itu.






              Bandar Ramai-Ramai, Sandakan. Juga tidak ketinggalan ditempiasi oleh banjir. Sehinggakan jalan raya dilimpahi lumpur-lumpur. Bandar ini termasuk bahagian pusat bandar didalami air sedalam hampir 3 kaki dalamnya pada masa itu.
    

         Gambar ini diambil ketika melewati jalan batu7, Taman Nuri Sandakan. Beginilah kedalaman air yang mulai surut beberapa ketika kemudian.
 Jika anda melihat gambar berkenaan di depan mata sendiri, memang agak menggerunkan. Kejadian ini berlaku diakibatkan tanah tinggi yang berada di lereng berhampiran. Tanah tinggi dipercayai runtuh dan angin ribut kencang yang berlaku menyebabkan bencana ini.
           Lokasi di dalam gambar ini merupakan pusat bandar Sandakan. Air pasang mendalami beberapa buah kedai-kedai yang berkenaan. Inilah tragedi unik yang terjadi tahun 2011 ini. Mungkin besar hikmah yang tersurat di sebalik kesemua ini. Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment

Jom kongsi pendapat. Terima Kasih di atas keprihatinan anda, ok !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom menabung dan menderma di sini..TQVM

pengikat silaturahim..insyaAllah..