Sudi-sudikanlah follow blog saya ni..Terima Kasih (^_____*)Y

Monday, February 14, 2011

15 februari, 12 rabiul awwal 1432 h...

Assalamualaikum,
Sempena maulidurrasul ini,  mari kita bersama-sama menghayati kisah menarik tentang nabi muhammad s.a.w dengan kisah seekor kucing.

Cerita Nabi Muhammad SAW dan Kucingnya.

Diceritakan dalam suatu kisah, Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Suatu saat, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai di atas jubahnya. Tak ingin mengganggu haiwan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri mueeza dari jubahnya. Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan menunduk kepada tuannya. Sebgai balasan, nabi menunjukkan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan mungil kucing itu.

Setelah itu, setiap kali Nabi menerima tamu di rumahnya, nabi selalu menggendong mueeza dan diletakkan dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah, ia selalu mengeong ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara azan. Bahkan kepada para sahabatnya, nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan layaknya menyanyangi keluarga sendiri.

Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan comel ini sangat berat, dalam sebuah hadist sahih Al bukhori, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepas kucingnya untuk mencari makan sendiri, Nabi SAW pun menjelaskan bahwa hukuman bagi wanita ini adalah seksa neraka.
Beberapa di antara orang terdekat nabi juga memelihara kucing. Aisyah binti abu bakar shiddiq, isteri nabi amat menyayangi kucing, dan merasa amat kehilangan di kala ditinggalkan oleh si kucing. Abdurrahman bin sakhr al Azdi. diberi gelaran Abu hurairah (bapak para kucing jantan), kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara berbagai kucing jantan dirumahnya.





Oleh itu, apabila kita memelihara dan melayan makhluk ciptaan Allah s.w.t ini dengan sebaik-baiknya,  kita bukan sahaja akan mendapat berkat pahala, malah juga akan dimurahkan rezeki,.InsyaAllah...Tapi, kenalah juga seiring dengan nawaitu yang betul ye...
~Selamat menyambut Maulidur Rasul 12 rabiulawal 1432h....

No comments:

Post a Comment

Jom kongsi pendapat. Terima Kasih di atas keprihatinan anda, ok !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom menabung dan menderma di sini..TQVM

pengikat silaturahim..insyaAllah..