Sudi-sudikanlah follow blog saya ni..Terima Kasih (^_____*)Y

Monday, February 21, 2011

Baru bagiku..

    Kebelakangan ni aku sibuk sikit. Banyak urusan segera perlu kuselesaikan. Kontrak menjadi guru sandaran baru sahaja tamat. Secara mengejut, aku dihubungi oleh pihak pejabat. Berita ini mungkin agak menggembirakan jugak lah. Sekurang-kurangnya menambah sedikit kesyukuran. Walau hanya seketika cuma.
            Aku mendapat tawaran lantikan semula berkhidmat sebagai pendidik. ya, "ustajah" lah katakan. 3 kali aku berkhidmat sebagai pendidik, 3 kali jugak lah aku menceburi pelbagai cabaran dan situasi yang berbeza-beza. Jika pada tahun 2009, aku bertugas di sekolah yang agak jauh jaraknya dari rumah sehinggakan aku perlu menaiki 2 kali bas untuk sampai ke destinasi. Namun, cabaran tidaklah segetir mana alhamdulillah.
             2010, aku bertugas di sebuah sekolah yang dikelilingi oleh bangsa dan agama yang berbeza dariku. Ya, sekolah jenis kebangsaan cina. Tambahan lagi jalan menuju ke sekolah itu sangat mencabar sebenarnya.  Aku juga pernah mendaki jalan sunyi yang digelar 'jalan ular' itu berseorangan diri, kerana tiada pilihan tika itu. Hanya doa serta tawakal sebagai peneman. Alhamdulilah, tiada perkara buruk menimpa. Perasaan terasing memang tidak dapat aku sangkal ketika itu. Tetapi, alhamdulillah aku dapat menyesuaikan diri bergaul mesra bersama rakan sejawatan itu. Mereka tetap mesra melayaniku. Terasa sedikit terharu pabila terpaksa meninggalkan tempat itu.
             2011, sekarang aku terpaksa 'menurut perintah'. Di sini, aku bertugas di sebuah sekolah yang sangat besar. Guru-guru seramai 40 orang masih belum memadai untuk menampung terlalu ramai murid. Jika dulunya aku hanya bertugas di sekolah yang sederhana besar juga sedikit murid. Namun, kali ini aku ditugaskan ke sekolah yang besar pulak. Jika dulunya aku ditugaskan sesi pagi. Sekarang aku terpaksa bertugas sesi petang. Perjalanan menuju ke sekolah terpaksa menaiki 2 kali bas. Tiba dari sekolah pula, biasanya aku akan sampai hampir melewati jam 7 malam. Cabaran ini membuatkan aku bersyukur. Mungkin ini akan mematangkan aku. Pada masa yang sama, aku ditugaskan pula menggantikan guru yang telah dinaikan pangkat berpindah ke pejabat. Yalah, guru yang menyandang gelaran 'pakar matematik'. Sedangkan aku pula 'guru yang tidak diiktiraf'. Begitu mencabar keimanan.             
             Situasi baru yang mencabar, memang perkara yang unik dan menarik. Alhamdulillah. Doakan keselamatan serta kesejahteraan ku. Juga doa yang sama kutitipkan buat kalian. Amin yarabbal'alamin..
            

  

4 comments:

  1. best jugakla..cuma kadang2 stress sket la..tambah2 kalau kena pantau..tp mmg jd cikgu adalh pnglmn yg plg berharga..hehe..insyaAllah kalo mmg jodoh sy ngn kerja pendidik ni,kekal lah..kalo tiada jodoh..xpa la..

    ReplyDelete
  2. salam....moga tabah menghadapi ujian, namun disebalik ujian ini terkandung rezeki yang x terkira kn..hehehehe..

    ReplyDelete
  3. yup..betul tu, lyn..rezeki kita sapalah yg tau kan..:)

    ReplyDelete

Jom kongsi pendapat. Terima Kasih di atas keprihatinan anda, ok !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom menabung dan menderma di sini..TQVM

pengikat silaturahim..insyaAllah..