Sudi-sudikanlah follow blog saya ni..Terima Kasih (^_____*)Y

Thursday, February 17, 2011

Petua Orang tua-tua..

Beras hangus berserta air perahan limau kasturi mampu mencantikkan kulit wajah.

                Benarkah pernyataan itu? Berdasarkan kajian, beras hangus dan air perahan limau kasturi mampu menghilangkan jerawat. Secara tidak langsung berkesan melicinkan kulit wajah. Namun, sebagai pengamal kenalah tahan dengan bau yang kurang menyenangkan. 

                Apa tidaknya, cuba bayangkan sendiri beras hangus samalah seperti nasi hangit. Tambahan lagi air perahan limau kasturi mengandungi bau masam. Namun, jika ianya memberikan khasiat di sebalik itu semua, mungkin berbaloi juga kiranya. Tidak salah untuk mencuba. Jadi, selamat mencuba & semoga berjaya.



Cara-cara penggunaan & proses pembuatannya :   
 Beras digoreng di kuali tanpa menggunakan minyak masak sehingga berwarna hitam kehangusan.
2.       Kemudian, biarkan ianya sejuk beberapa ketika. 


        Setelah sejuk bolehlah dikisar menggunakan alat pengisar. Jika pada masa dahulu, orang tua-tua menggunakan amalan tradisi iaitu menggunakan anak lesung batu untuk menumbuknya lumat. Namun zaman moden serba canggih ini, mungkin bolehlah kiranya menggunakan alat pengisar(blander), senang cerita kan.
3

                      Apabila selesai, bolehlah dicampurkan sebati dengan air perahan limau kasturi dan sedikit air. Ianya boleh dijadikan bedak basah atau pun masker di kulit wajah.


       Tunggu sehingga kering dalam lebih kurang 10-15 minit. Setelah kering, cuci muka dengan menggunakan air mutlak (air  bersih lah tu) sehingga hilang warna, bau dan rasa. InsyaAllah.

           Petua ini bolehlah diamalkan sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Lagi satu yang perlu kita ingat, janganlah terlalu bergantung kepada petua ini sahaja. Seboleh-bolehnya kenalah seiring dengan redha & tawakal. Itu merupakan salah satu faktor  utama kepada keserian wajah kita, insyaAllah. 
      
      


           Jika nawaitu yang ada pada diri kita sentiasa suci, maka tempiasnya juga akan mengalir di wajah kita. Tanya minda, kekalkan iman. Alhamdulillah.

        .

No comments:

Post a Comment

Jom kongsi pendapat. Terima Kasih di atas keprihatinan anda, ok !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom menabung dan menderma di sini..TQVM

pengikat silaturahim..insyaAllah..