Sudi-sudikanlah follow blog saya ni..Terima Kasih (^_____*)Y

Monday, January 24, 2011

Rintangan VS kekuatan = Alhamdulillah..

           Seawal pagi lagi hujan masih membasahi bumi. Masih tidak reda. Cuaca mendung menampakkan pagi masih gelap ibarat malam tanpa cahaya bulan. Aku tetap meneruskan aktiviti rutin setiap pagi. Nak tahu, apa dia?...Masakkan ikan untuk makanan kucing. Kakak aku,Kak Fazi yang bertugas di kawasan pedalaman sangat gemar memelihara kucing. Semenjak dari dia menuntut pengajian di universiti di uitm lagi, Kak Fazi sudah berjinak-jinak dalam menggiatkan aktivitinya ini.

              Semenjak Kak Fazi telah mendapat pekerjaan dan bertugas sebagai penyelia asrama di kawasan pulau pedalaman, aku lah yang akan menggantikan tugasnya itu. Sebenarnya hanya untuk sementara waktu sahaja. Sebab, aku sendiri pun tidak tetap berada di kampung ini. Sekiranya aku diperlukan untuk bertugas mengajar di sekolah, aku terpaksa "menurut perintah".
            

               Segala kerja-kerja rutinku telah selesai. Tepat pukul 8.30 pagi aku sedia untuk menuju ke destinasi. Ya, bersama sahabatku Maz. Hujan renyai-renyai masih belum menunjukkan untuk reda seketika. Terasa begitu banyak halangan dan rintangan dalam usaha kami ini. Terasa, ingin sahaja kami memutuskan niat dan berputus asa. Mungkin bukan rezeki nampaknya. Tetapi, azam dan keinginan tetap diiringi dengan semangat serta tawakal kepada illahi. Rintangan dan halangan tetap kami tempuh juga. Jalan raya yang sesak, urusan pengesahan salinan-salinan sijil yang masih belum selesai menambah mematahkan semnagat untuk terus berjuang. Ditambah lagi dengan tarikh tutup permohonan hanya tinggal beberapa ketika sahaja lagi begitu menyulitkan.
              Mujurlah  abangku, abang Zal yang bertugas di pejabat banyak membantu kami dalam menyelesaikan urusan-urusan itu. Syukurlah, segalanya telah selesai tanpa sebarang kesulitan. Lega terasa bila semuanya berjalan lancar. Namun, harapan masih kabur. Aku tidak mahu mengharap apa-apa pun. Ya, semuanya kerana aku tidak mahu kecewa menyelebungi diri bila jawapan yang pasti kurang menyenangkan kelak.Begitu banyak halangan, seolah-olah petanda itu menampakkan jawapan yang tidak menyenangkan kelak. Yalah, seperti yang kita sedia maklum, kita hanya mampu merancang dan meramal tapi semuanya diketahui dan ditentukan oleh Allah s.w.t..Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment

Jom kongsi pendapat. Terima Kasih di atas keprihatinan anda, ok !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom menabung dan menderma di sini..TQVM

pengikat silaturahim..insyaAllah..