Sudi-sudikanlah follow blog saya ni..Terima Kasih (^_____*)Y

Friday, January 28, 2011

Bersatu teguh, bercerai roboh..

2005,
Detik masa yang lalu masih giat berputar-putar di minda. Pada masa itu, aku masih berada di alam persekolahan. Banyak sekali kenangan manis. Memang benar apa yang sering kali cikgu kami pesan, zaman persekolahan adalah merupakan kenangan paling manis bersama dengan rakan-rakan seperjuangan. Inilah masa dan kesempatan yang dapat mengeratkan lagi perhubungan persahabatan. Apa taknya, sebahagian daripada jadual harian kita sentiasa bersama-sama dengan rakan-rakan kita. Sedangkan setelah tamat sekolah, sudah tiada masa lagi untuk berkongsi masa bersama-sama rakan sekelas lama untuk bersua muka sahaja pun. Pastinya ada sahaja jadual tetap dan urusan hidup masing-masing yang lebih penting untuk diselesaikan.

2007,
Pada detik ini, aku bersama dengan rakan sekumpulanku sangat aktif bergiat dalam pelbagai aktiviti ko-kurikulum seperti bentuk kuiz ataupun aktiviti kreativiti secara berkumpulan. Suatu ketika, sekolah kami telah mengadakan satu pertandingan sketsa drama.  Gurauan tiba-tiba menjadi nyata. Kami hanya sekadar 'suka-suka' untuk mengikuti pertandingan drama tesebut. Aku selaku penulis skrip dan bertanggungjawab dalam peranan bidang pengarahan. Hasil perbincangan dan idea bersama, kami telah sepakat untuk menjadikan lagenda 'bawang putih, bawang merah' yang terdapat dalam buku teks kesusateraan melayu tradisional tingkatan 6 sebagai drama sketsa lakonan kami itu.

Segalanya berlangsung tanpa perancangan rapi. Hampir melewati tarikh sebenar hari pertandingan kami masih belum selesai mempersiapkan diri masing-masing dengan latihan secukupnya. Namun, disebabkan semangat yang kuat dan hubungan persahabatan yang tidak mementingkan diri sendiri kami telah berjaya menjuarai pertandingan tesebut. Begitu mengejutkan kami semua, kerana ianya benar-benar tidak termasukdalam impian dan niat kami sebenarnya. Kami tidak mengharapkan kemenangan, tetapi kami hanya mengharapkan kejayaan. Tidak semestinya sesuatu kekalahan itu bermakna kita tidak berjaya. Namun, ianya tetap termasuk dalam kategori "kalah tetapi menang secara bermaruah", insyaAllah.

Oleh itu, masuk kali kedua, sekali lagi diadakan pertandingan drama sesi kedua. Disinilah betapa pentingnya niat dan keikhlasan sebenarnya. Pada mulanya kami sepakat. Namun, lama-kelamaan, masing-masing mempunyai pendapat dan pendirian tersendiri. Maka, aku terpaksa membuat kata putus. Ada lebih baiknya aku mengundur diri. Mereka juga hairan dengan tindakan ku itu. Mengapa ianya terjadi begini?. Ini kisahnya sebenar, aku selaku penulis skrip pada masa itu, sangat teruja untuk menghasilkan drama yang lain daripada drama sebelum itu. Ada segelintir sahabat kurang sependapat kerana mereka ingin menjadikan drama yang sebelum itu digunakan semula sebagai drama yang sama untuk dipertandingkan lagi kali kedua. Risau kemenagan tidak akan diperoleh sekiranya tidak digunakan drama 'bawang putih bawang merah'. Sedangkan drama yang ingin aku cadangkan adalah drama baru dari sebelumnya iaitu lagenda 'mahsuri'. Oleh itu, aku bersedia mengundur diri, dan memberi ruang serta peluang kepada mereka. Itu tidak bermakna aku merajuk atau terasa hati, tapi aku tidak sanggup untuk melawan rasa hati. Kecewa kerana tidak mampu menunaikan hasrat mengansipirasikan drama sketsa lagenda 'mahsuri' itu. 'Menang' bukanlah niat..tapi keikhlasan itulah yang paling penting.

Tiba saat pertandingan, aku gagal menghadirkan diri menyaksikan sketsa lakonan mereka. Setelah keputusan diumumkan, perkara yang agak mengecewakan pula terjadi. Apa yang tidak diharapkan, itulah yang terjadi. Mereka tidak berjaya mendapat pingat juara, malah mendapat tempat yang agak tecorot. Aku begitu terkejut dengan keputusan itu. Mana tidaknya, aku juga yakin dengan kebolehan mereka. Namun, apakan  daya segalanya sudah muktamad. Inilah yang diibaratkan bersatu teguh, bercerai roboh.

Masih lagi kuingat sewaktu pertandingan kreativiti yang diberi gelaran 'business plan'. Sahabatku Effa, Hendry, dan Maz adalah rakan ahli sekumpulan. Sebelum tarikh tutup, kami was-was untuk ikut serta. Saat-saat akhir, barulah kami berubah fikrian untuk menyertai pertandingan tersebut. Nasib baiklah rayuan kami diterima oleh cikgu. Sungguh mengejutkan bila, kumpulan kami diumumkan menjuarai pertandingan tersebut, sehinggalah kertas kerja kami dijadikan contoh. Syukur alhamdulilllah berkat daripada usaha kami sepakat membawa berkat.

Inilah pentingnya kata sepakat muafakat dalam sesbuah perhubungan. Tidak kira sahabat mahupun perhubungan dalam kekeluargaan. Semuanya perlu ada kesepakatan, jika tidak maka robohlah ikatan yang dibina hanya semata-mata terpesong oleh niat yang kurang baik. Wallahu'alam...




          

No comments:

Post a Comment

Jom kongsi pendapat. Terima Kasih di atas keprihatinan anda, ok !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom menabung dan menderma di sini..TQVM

pengikat silaturahim..insyaAllah..