Sudi-sudikanlah follow blog saya ni..Terima Kasih (^_____*)Y

Saturday, January 22, 2011

ini la nasib..wahai diri...

Sudah hampir sebulan aku bertapa di kampung kelahiranku ini..inila nasib menjadi 'guru sandaran tidak terlatih'..bila khidmat diperlukan,kami akan dipanggil untuk memberikan 'bantuan kecemasan' di kala pihak sekolah kekurangan guru sebagai tenaga pengajar.Nampak indah di mata kan.Orang sekeliling tidak akan faham situasi golongan seperti kami ini. Hanya kami sahaja yang mengerti segalanya. Sekarang ni,kami sudah pun bergelar penganggur. Terpaksa menunggu dan terus menunggu...erm...menunggu sesuatu yang tidak pasti.
             Aku sendiri pun bingung,siapa sebenarnya yang bertanggungjawab menguruskan hal-ehwal berkaitan perkara ini. Tak apalah ,biarkanlah ianya berlangsung secara 'automatik'. Sedangkan pihak sekolah di mana aku bertugas sebelum ini,sering kali menanyakan khabarku dan perkembangan sekiranya ada surat dari pihak 'atasan'..Tapi hingga kini masih menjadi tanda tanya. Aku hanya menyerahkan segalanya kepada takdir. Mungkin kerjaya lain menanti aku di sana. Mungkin aku memang tak ditakdirkan untuk menjadi seorang guru.Yalah,aku merasakan menjadi guru apatah lagi guru agama sangat sukar untuk digalas beban itu.Tapi sekurang-kurangnya aku tetap bersyukur dengan hikmah dan nikmat kesempatan yang sudi Allah s.w.t pinjamkan untuk ku menikmatinya walau seketika cuma.

             Sebagai seorang bekas guru yang pernah berkhidmat memberikan didikan ilmu, aku sedikit kecewa melihat segelintir guru-guru generasi baru yang begitu pintar berkata-kata. Namun, semuanya hanya menjurus kepada kepentingan diri-sendiri sahaja...Lihat sahaja laman maya seperti 'facebook', sanggup mereka jadikan sebagai medan untuk menyuarakan perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Inikah contoh yang perlu ditunjukkan oleh golongan para guru yang sepatutnya menjadi 'role model' kepada para pelajarnya...Aku hanya menggelengkan kepala...

       Sepatutnya mereka bersyukur, dan ikhlas dalam memberikan khidmat sebagai penyebar ilmu, tetapi golongan bawahan pula yang dihentam. Janganlah kerana kita sudah berada dipuncak,tidak lagi sudi menunduk ke bawah. Sebagai contoh yang paling jelas, khidmat tukang sapu, pembersih, kerani dijadikan bahan sindiran dan lawak untuk ditertawakan. Sedangkan, tidakkah mereka sedar, sekiranya tiada tukang sapu, kerani dan seumpanya bangunan sekolah itu tidak akan bersih. Lain-lain perkara berkaitan pengurusan hal-ehwal peribadi berkaitan gaji dan sebagainya juga diuruskan oleh kerani. Sanggupkah mereka memegang sebatang penyapu dan bertugas menyapu lantai koridor sekolah sehabis selesai menghabiskan tugas mengajar dikelas?..mungkin tidak kan....

       Entah mengapa, aku merasa ianya begitu mengecewakan apabila aku melihat wujud juga golongan insan bergelar guru yang mempamerkan sikap-sikap negatif seumpanya ini. Bagaimana lah para pelajar boleh menjadikan mereka sebagai teladan, jika beginilah keadaannya...~astaghfirullah allazim...wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment

Jom kongsi pendapat. Terima Kasih di atas keprihatinan anda, ok !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom menabung dan menderma di sini..TQVM

pengikat silaturahim..insyaAllah..