Sudi-sudikanlah follow blog saya ni..Terima Kasih (^_____*)Y

Saturday, May 12, 2012

Sahabat...

Assalamualaikum... Kali ini, aku tertarik dengan satu topik yang berkaitan tentang "sahabat". Mungkin ianya salah satu perkara menarik yang sering bersangkut-paut kepada permasalahan dalam kehidupan kita, tidak kira kanak-kanak, remaja, dewasa, warga tua, mahupun golongan ternama atau berkedudukan dan sebagainya.

 "SAHABAT" sememangnya merupakan aset terpenting dalam sebuah kehidupan. Apa yang dapat didefinisikan sebagai 'sahabat'.. ialah ianya merupakan teman yang sentiasa memberikan dorongan serta bimbingan kepada diri kita tidak kira masa senang mahupun susah. Sahabat yang baik, akan sentiasa memberikan sokongan dari belakang dan prihatin terhadap diri sahabatnya yang lain terutama sekali semasa menghadapi masalah. Manakala sebaliknya pula, sahabat yang "suka menikam dari belakang"...

 Pernahkah anda tertanya, anda berada di kelompok yang mana?..wallahu'alam..
Kadangkala, seseorang sahabat itu terdorong untuk menjadi sahabat yang tidak baik adalah disebabkan sifat hasad dengki mahupun tabiat hipokrit yang sukar untuk dicegah atau dihindari. Tidak kurang juga sifat dendam yang sukar untuk disucikan dari hati seorang manusia yang sememangnya dikurniakan sifat ketidaksempurnaan dan mudah terpengaruh dengan bisikan syaitan laknatullah...nauzubillahiminzalik...

 “Sebaik baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)
Pepatah arab juga ada menyatakan bahawa : “ Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.” “Imam Al-Ghazali berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

 1. Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu
 2. Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu
 3. Jika engkau menghulur sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik
 4. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu
 5. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu
 6. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya.
 7. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu , dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.
 8. Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya
 9. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta) dia akan menanyakan kesusahan kamu
 10. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.
 11. Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk atau maksiat.
 12. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu
 13. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu
 14. Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat.

 Antara ciri-ciri sahabat yang perlu dijauhi :

  • sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.



  •  sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.



  •  sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu.



  •  sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka pesta , suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan


 Kesimpulannya, berusahalah untuk menjadi sahabat yang baik untuk orang lain, jika anda mahukan seorang sahabat yang baik buat dirimu. Jika ada yang terasa silap di pandangan mata, tegurlah demi untuk kebaikan Kerana seorang sahabat yang baik akan sentiasa mengiyakan apa yang betul dan menidakkan apa yang salah, tetapi bukanlah berpura-pura menegakkan benang yang basah.

 Akhir kata, semoga kita semua terhindar dari menjadi sebahagian daripada golongan "sahabat yang tidak baik"...nauzubillah...

Wassalam...

1 comment:

  1. Ya ALLAH indahnya bershbt...chukran...haa ni baru lah bole baca ckit..walopn suka warna ungu..hehe

    ReplyDelete

Jom kongsi pendapat. Terima Kasih di atas keprihatinan anda, ok !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom menabung dan menderma di sini..TQVM

pengikat silaturahim..insyaAllah..