Sudi-sudikanlah follow blog saya ni..Terima Kasih (^_____*)Y

Thursday, March 10, 2011

Apa itu Disleksia?...

Assalamualaikum..

            Pada kali ini, aku ingin berkongsi lagi satu info dan perkara bermanfaat tentunya. Apa itu Disleksia?..Jarang sekali perkara ini disebut atau diperkatakan. Oleh itu, bagi yang pertama kali mendengar perkataan ini, mari kita kongsi bersama ya. Secara ringkas dan rumusan yang boleh aku tafsirkan ianya merujuk kepada  mereka yang menghadapi masalah untuk membaca dan menulis walaupun mempunyai daya pemikiran yang normal.Namun, ianya bukanlah sejenis penyakit.


          Secara lebih mendalam lagi mari baca ini pula sila klik info ini (Pengertian Disleksia).

           Simpati dan terharu bila aku menonton salah satu drama yang disiarkan di astro Prima berjudul Disleksia. Seorang kanak-kanak lelaki bernama Zahir yang menghadapi disleksia terasa terpinggir oleh orang sekeliling disebabkan oleh kekurangannya itu. Sehinggalah ibu-bapanya sudah hilang cara, dan mengambil keputusan untuk menghantarnya bersekolah di sekolah agama (TAHFIZ). Pada masa itu, seorang ustaz yang memang pernah mengalami 'disleksia' tetapi sudah pulih sepenuhnya banyak memberikan sumbangan membantu memulihkan emosi dan mental Zahir secara rawatan psikologi. Ustaz tersebut banyak membantu Zahir soal agama seperti mengaji dan lain-lain. Alhamdulillah, berkat bantuannya Zahir sudah mampu menghafaz surah-surah dan mengaji dengan sebutan yang fasih.
               Lain pula ceritanya dengan atuk Zahir yang mementingkan nama serta darjat. Dia tidak bersetuju dengan keputusan bapa Zahir menghantarnya ke sekolah agama. Tidak semana-mana, atuk Zahir jatuh sakit, dan Zahir berusaha mengaji membacakan ayat-ayat kalimah suci mendoakan kesejahteraan atuknya. Dengan takdir Yang Maha Esa, atuknya kembali sedar, dan menginsafi kesilapannya yang hanya mementingkan darjat, nama dan keturunan tanpa memikirkan hal-hal keagamaan.

:: Sinopsis ::            
   "Menghidap Disleksia sejak lahir, Zahir mempunyai kelebihan menghafal apa jua yang didengarinya. Tapi, kelebihan Zahir tidak mencukupi bagi bapanya Rahman. Saksikan Dyslexia, hanya di Astro Prima" 

      Bersama kita tonton dokumentari berkaitan 'disleksia' ini:

  Semoga ilmu bermanfaat ini boleh menjadi pengetahuan dalam mengahadapi insan-insan istimewa seumpamanya kelak. InsyaAllah..

           
              

No comments:

Post a Comment

Jom kongsi pendapat. Terima Kasih di atas keprihatinan anda, ok !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom menabung dan menderma di sini..TQVM

pengikat silaturahim..insyaAllah..